Op dit moment betaal je geen inschrijvings- en wegentaks op een elektrische wagen, maar blijft dat ook zo? Wordt elektriciteit duurder? Wat met de restwaarde van mijn wagen? Er zijn heel wat vragen die bij de consument uitstelgedrag veroorzaken bij de aanschaf van een (nieuwe) wagen. Op zoek naar antwoorden, gingen we te rade bij drie experten in de regio.

1. Welk aandrijfsysteem moet ik nu kopen? Benzine, hybride, elektrisch of toch

diesel?

Jens Bosch (directeur Groep Delorge en verdeler van de merken Audi, Volkswagen, ŠKODA, SEAT, CUPRA en Volkswagen bedrijfsvoertuigen): “Op dit moment is de impact van de keuze voor een particuliere koper eerder beperkt. Hij kan zijn voordeel doen op milieuvriendelijke wagens, maar wordt minder afgestraft als hij voor een traditionele verbrandingsmotor kiest.” De klantenadviseurs berekenen tot in de details de TCO of Total Cost of Ownership van de verschillende aandrijvingen. Hiermee kan de klant op een transparante manier vergelijken zodat hij de beste keuze maakt met het oog op de toekomst.

Bart Deswert (directeur BMW-MINI van Osch & Peter Beckers): “Een dieselwagen is voor een particulier sowieso minder interessant, tenzij hij meer dan 25.000 km per jaar rijdt. Dan is het zeker het overwegen waard. Dit omdat een dieselmotor gemaakt is voor lange afstanden maar slijtagegevoelig is voor kortere ritten. Wel is het aan ons om onze particuliere klanten hierover proactief te informeren en te begeleiden met een aanbod op maat. Uitstel kost vooral tijd en geeft onvoorziene kosten aan de huidige wagen.”

Lode Steegmans (brand manager Jaguar en Land Rover regio Hasselt en Maasland): “De typische Land Rover-bestuurder gebruikt zijn voertuig voor zijn hobby’s en lifestyle of om een paardentrailer of boot te trekken. We zijn uniek en gekend in dat hogere segment en daar kiezen onze klanten nog altijd voor diesel omwille van de grotere trekkracht en het comfortabel rijgedrag met enkele ton achter de wagen.” Bij Jaguar geeft de particuliere koper de voorkeur naar de compacte, zuinigere benzinemotoren en dat is erg slim bekeken aangezien de vraag op de tweedehandsmarkt naar dit type wagens de komende tien jaar zal stijgen.

2. Als ik nu een nieuwe wagen koop, wat wordt dan de restwaarde?

Jens Bosch: “De vraag is natuurlijk hoe je die nieuwe wagen financiert. Als je hem via een klassieke financiering koopt, kan niemand de restwaarde correct inschatten. Daarom raden wij vandaag de formule Autocredit aan. Op deze manier ken je vooraf al de restwaarde van je wagen en is die 100 procent gegarandeerd. Als de restwaarde na de looptijd van 36 of 48 maanden hoger blijkt te zijn, maak je zelfs nog winst. Verlies maken is onmogelijk. Onze klanten met een Autocredit zijn uiterst tevreden van dit systeem.”

Bart Deswert: “Ook bij BMW kennen we deze formule onder de benaming BMW Select. Een bijkomend voordeel van deze formule is dat je maar een deel van de aankoopprijs financiert en je maandelijkse afbetaling zo aangenaam laag blijft.” Best is wel om zeker niet te aarzelen en nu nog een nieuwe BMW diesel of benzine aan te schaffen, zolang de voorraad strekt. De overnameprijzen voor tweedehandsvoertuigen waren nooit zo hoog als vandaag. Zo start je met een mooi voorschot en kun je door de gegarandeerde restwaarde gemakkelijk overstappen naar jouw BMW van de toekomst.

Lode Steegmans: “Ik kan mijn collega-experts alleen bijtreden. Bij ons heet deze formule Freedom omdat je na je looptijd de vrijheid hebt om de wagen over te nemen of terug te geven en een nieuwe wagen te kiezen. Zo kun je kiezen voor de wagen die op dat moment het best bij je behoefte past of fiscaal het gunstigst is.”

3. Koop ik het best een tweedehandswagen of een nieuwe?

Jens Bosch: “Dat is een heel persoonlijke keuze en beiden hebben voordelen. Een nieuwe wagen kun je volledig personaliseren, terwijl je aan een snel beschikbare wagen (tweedehands of uit voorraad) weinig kunt wijzigen. Het voordeel van zo’n snel beschikbare wagen is dan weer dat je al na twee weken met je nieuwe wagen rijdt.”

Bart Deswert: “Wij kennen de herkomst van al onze tweedehandswagens. Bovendien ondergaan al deze wagens een 360°-check. Persoonlijk stel ik mijn wagen liever zelf samen maar zoals Jens zegt, is dat een persoonlijke keuze.”

Lode Steegmans: “Onze klanten houden ervan om hun wagen tot in het kleinste detail samen te stellen. Een Jaguar of Land Rover is voor veel mensen een droom die werkelijkheid wordt en daarom willen ze hun droomwagen volledig personaliseren.”

 

Heb je zelf nog vragen voor onze experts?

Stuur een mailtje naar hbvl@alwaysmoving.be.