Audi

Audi A6 e-tron concept: als deel van Audi’s jaarlijkse persconferentie 2022 stelt het bedrijf het volgende model voor in zijn toekomstige elektrisch aangedreven A6-luxecategorie: de Avant. Het bedrijf met de vier ringen introduceerde bijna een jaar geleden de Audi A6 Sportback met een elektrisch aandrijfsysteem op de Auto Shanghai Show van april 2021. De productiegerichte A6 Avant e-tron concept illustreert nu de synthese van baanbrekende rijtechnologieën en Audi’s traditionele designwereld: de Avant.

Net als de Audi A6 e-tron concept, die in 2021 tentoongesteld werd, heeft ook de A6 Avant een louter elektrisch aandrijfsysteem dat gebaseerd is op het vooruitziende PPE-platform, dat onder leiding van Audi ontwikkeld is. Tegelijkertijd stelt de wagen een nieuw designconcept voor met dezelfde afmetingen als de A6 Sportback e-tron. Met een lengte van 4,96 meter, een breedte van 1,96 meter en een hoogte van 1,44 meter hoort het koetswerk thuis in de luxecategorie. De lijnen zijn een consistente ontwikkeling in de huidige designtaal van Audi. Opvallende elementen zoals het gesloten Singleframe en de doorlopende lichtstrip achteraan benadrukken zijn verwantschap met de andere elektrisch aangedreven Audi-modellen in de e-tronvloot.

Het koetswerkconcept van de Audi A6 Avant e-tron, dat zijn debuut maakt in maart 2022, is net als de Sportback niet zomaar een eenvoudige designoefening. In tegendeel: zijn lijnen en elegante verhoudingen anticiperen toekomstige productiemodellen van Audi en geven alvast een idee van hoe dynamisch en elegant de elektrisch aangedreven luxecategorie van het merk met de vier ringen er zal uitzien.

"Met de Audi A6 Avant e-tron concept bieden we een volledig tastbaar voorproefje van de toekomstige productiemodellen op basis van ons nieuwe PPE-technologieplatform", aldus Audi-bestuurslid voor technische ontwikkeling Oliver Hofmann. "We elektrificeren niet alleen het 45-jarige succesverhaal van de Avant. Wat we het meest van al willen, is er een uitroepteken achter plaatsen met behulp van technologie. Dit doen we in het bijzonder met een krachtige 800-volt techniek, een oplaadvermogen van 270 kW en een WLTP-rijbereik tot 700 km."

Met het A6-logo benadrukt de conceptauto zijn plaats in de businessclass van het merk. Deze familie (tot 1994 bekend als de Audi 100) vertegenwoordigt het merk sinds 1968 in een van de meest producerende segmenten ter wereld. Sinds 1977 worden Avant-modellen gelanceerd in de reeks, die een revolutionaire, zeer emotioneel ontworpen herinterpretatie is van de breaks.

Met de Avant, waarvan de dynamische lijnen gepaard gaan met een hoge mate van veranderlijkheid, heeft het bedrijf een nieuwe soort wagen bedacht, die vaak wordt gekopieerd door de concurrentie. ‘Avant’, afgeleid van ‘avant-garde’ en van een reclameslogan van Audi uit 1995, is een gevleugeld woord geworden: mooie breaks worden ‘Avant’ genoemd.

De PPE-technologie zal er op haar beurt voor zorgen dat wat de lijnen van de auto suggereren, vertaald wordt naar een standaard van dynamische rijprestaties en geschiktheid voor dagelijks gebruik voor lange ritten. Dit betekent dat een Audi A6 e-tron binnenkort zal schitteren met een rijbereik tot 700 km (volgens de WLTP-norm), afhankelijk van het type aandrijving en de modelvariant. De sterkste vertegenwoordigers van de reeks zullen in minder dan vier seconden van 0 naar 100 km/u sprinten. De waarden van de Sportback en de Avant wijken slechts een beetje van elkaar af.

Niet alleen de achterkant van de Audi A6 Avant, die al even mooi als ruim is, kwalificeert de auto als dubbele laadkampioen. Ook het aandrijfsysteem en de batterijtechnologie rechtvaardigen deze titel. Met zijn 800-volt systeem en een oplaadvermogen tot 270 kW kan hij in slechts tien minuten voldoende energie opnemen aan een snellaadstation om ongeveer 300 km te rijden.

Foto 1 / 1