Een scherper design en innovatieve technologieën voor het vlaggenschip: de vernieuwde Audi A8
Met een scherper design, vooral aan de voor- en achterzijde, en innovatieve technologieën verzekert Audi de grotere présence en sportieve elegantie van de A8. Daarom werkt het bedrijf met de vier ringen nog intensiever aan het zelfverzekerde en vooruitstrevende karakter van de actieve luxeberline. De nieuwe high-end koplampen en achterlichten inspireren met innovatieve functies en vormen de top van het gevestigde technologieportfolio van de A8. Het vlaggenschip van het merk creëert daarmee een eigentijdse en gebruikersgerichte ervaring – zowel voor de passagiers als voor de bestuurders.
Als opvolger van de Audi V8 is de A8 sinds 1994 het speerpunt van het merk in het luxeberlinesegment van het Audi-portfolio. De Audi A8 is een symbool voor de status en het prestige van het merk. De vierde generatie van de luxeberline, die Audi in 2017 introduceerde, bracht hem naar een nieuw niveau wat betreft vermogen, uiterlijk en uitrusting. Als eerste seriemodel onthulde de A8 bij zijn lancering de designtaal van de toekomst en daarom is hij in wezen het vooruitstrevende gezicht van het merk tot op de dag van vandaag. Het scherpere design in combinatie met gevestigde technologieën en het uitmuntende comfort van de achterbank kenmerken Audi’s premiumontwerp in dit segment.
Nog meer prestige en autoriteit: het exterieurdesign
De Audi A8 is een berline die status vertegenwoordigt en autoriteit uitstraalt - nu de auto is herwerkt, is het exterieur nog representatiever, zelfverzekerder en atletischer. De basis van het Singleframe is nu breder en verchroomde hoeken die van onder naar boven in grootte toenemen, sieren het rooster. De zijdelingse luchtinlaten staan meer rechtop en zijn net zo gerestyled als de koplampen, waarvan de onderrand aan de buitenzijde een onderscheidende contour creëert. Kortom, de nieuw ontworpen en nauwkeurig georkestreerde designelementen aan de voorzijde vergroten de présence en autoriteit van de A8 aanzienlijk en maken het profiel van het topmodel van het merk strakker.
Van opzij gezien springt vooral het vooruitstrevende karakter van de luxeberline in het oog. De dakkoepel loopt vlak door. Gestrekte lijnen in het koetswerk benadrukken de lengte, brede wielkasten verwijzen naar het standaard quattro-aandrijfsysteem. In alle modelvarianten heeft de dorpel een holle vorm en eindigt hij in een lip die naar de weg wijst. De achterzijde wordt gedomineerd door brede verchroomde beugels, een aanpasbare achterlichtsignatuur met Digital OLED's en een doorlopende, gesegmenteerde lichtstrip. Het diffusorinzetstuk in de bumper is subtiel geaccentueerd en opnieuw ontworpen met horizontale spijlen. De Audi A8 presenteert vier voor de flow geoptimaliseerde pijpen onder een omtrekcontour – typisch voor het Audi S-model. Ze maken deel uit van de karakteristieke sportieve designdetails.
Naast het basisexterieur biedt Audi zijn klanten het verchroomde exterieurpack en, voor de eerste keer op de A8, het nieuwe S-line-exterieurpack. Dit laatste geeft de voorzijde een dynamisch tintje en onderscheidt zich nog meer van het basismodel: een opvallende blade in de zone van de luchtinlaten aan de zijkant vergroot het vooraanzicht – vergelijkbaar met de S8.
5,19 meter koetswerk
De productvernieuwing veranderen de afmetingen van het vlaggenschip van Audi in het luxeberlinesegment slechts minimaal. De A8 heeft een wielbasis van 3,00 meter, een lengte van 5,19 meter, een breedte van 1,95 meter, en een hoogte van 1,47 meter. De S8 is ongeveer een centimeter langer. Het koetswerk van de A8 volgt hetzelfde principe als het Audi Space Frame (ASF): het bestaat voor 58 procent uit aluminium onderdelen. Het passagierscompartiment bestaat uit warmgevormde stalen componenten aangevuld met een ultrasterke, extreem torsiestijve achterwand gemaakt van een met koolstofvezel versterkt polymeer. Magnesium veerpootstangen completeren het lichtgewicht constructieconcept. De indrukwekkende stijfheid van het koetswerk legt de basis voor nauwkeurig rijgedrag, uitstekend comfort en akoestische rust aan boord.
Digitale ledmatrixkoplampen en OLED-achterlichten
Vergelijkbaar met videoprojectoren maken de digitale ledmatrixkoplampen gebruik van DMD-technologie (digital micromirror device). Elke koplamp bevat ongeveer 1,3 miljoen microspiegels die het licht in minuscule pixels verdelen, waardoor het met de grootste precisie kan worden afgesteld. Een nieuwe functie die hierdoor mogelijk wordt, is rijbaan- en oriëntatieverlichting voor snelwegen. Hier stralen de koplampen een lichttapijt uit, dat de eigen rijstrook bijzonder helder verlicht. Vooral bij wegwerkzaamheden helpt de oriëntatieverlichting de bestuurder om intuïtief op zijn rijstrook te blijven. De digitale ledmatrixkoplampen kunnen dynamische coming home/leaving home-functies genereren bij het ontgrendelen en verlaten van de auto. Ze worden op de grond of de muur geprojecteerd.
De vernieuwde A8 wordt standaard geleverd met digitale OLED-achterlichten (OLED = Organic Light Emitting Diode). Bij de bestelling van de auto kan worden gekozen uit twee ontwerpen voor de achterlichten – drie bij de S8. Wanneer de ‘dynamische’ Audi drive select-modus wordt gekozen, veranderen de lichten in een ander ontwerp dat alleen in die modus beschikbaar is.
In combinatie met de rijhulpsystemen hebben de digitale OLED-achterlichten een naderingsindicatie: als een ander voertuig van achteren tot op twee meter van een stilstaande A8 komt, worden alle OLED-segmenten geactiveerd. Extra functies zijn onder meer dynamische richtingaanwijzers en coming home- en leaving home-sequenties.
Reductie als designmedium
Het interieur van de A8 is vergelijkbaar met een ruime, breed opgezette lounge – het biedt open, behaaglijke ruimte. Het ontwerp is strikt horizontaal georiënteerd om de breedte te benadrukken. In het donker zet het ambient light pack plus (standaard bij Audi design selection en in de S8) het interieur elegant in scène en achteraan zijn er leeslampjes voorzien die gebruik maken van ledmatrixtechnologie.
Het aanbod van zetels en zeteluitrustingen in de vernieuwde A8 is gevarieerd, zeer comfortabel en straalt de hoogste graad van autoriteit uit – vooral voor de achterbank, waar vele opties beschikbaar zijn. De relaxzetel in de A8 L is het hoogtepunt van het gamma. Hij biedt talrijke verstelmogelijkheden en een voetsteun aan de achterzijde van de passagierszetel. Passagiers kunnen hem gebruiken om de onderzijde van hun voeten te verwarmen en in verschillende gradaties te masseren. Het relaxzetelpack omvat een rugmassage met 18 pneumatische kussens, elektrisch verstelbare comforthoofdsteunen, en optioneel een doorlopende middenconsole – ook optioneel verkrijgbaar met een uitklapbare tafel – een deluxe automatische airconditioning met vier zones, en de nieuwe schermen achterin. Een koelbox met barcompartiment in het Audi exclusive-programma benadrukt het comfort van de omgeving.
De hoogwaardige afwerking benadrukt het luxueuze karakter van het interieur van de A8. Dat geldt voor de precieze perforaties in de bekleding van de zetels, de elektrisch openende en sluitende sierlijsten, de ventilatiekleppen of het fluweelzachte leder van de comforthoofdsteunen. De zetels zijn standaard bekleed met Valetta-leder. Als alternatief is er ook optioneel Valcona-leder beschikbaar met de mogelijkheid om de nieuwe kleur cognacbruin te kiezen. Nieuw in het programma is het duurzame microvezelmateriaal Dinamica voor de deurpanelen, dat ook als optie kan worden ingezet voor de stijl- of dakbekleding.
Sensitief en praktisch: bediening
Het MMI touch response-bedieningsconcept in de Audi A8 is gebaseerd op twee beeldschermen (10,1” en 8,6”) en een natuurlijke spraakbediening. Het dialoogvenster begint met het roepen van “Hey Audi!”. De volledig digitale Audi virtual cockpit, met het optionele head-updisplay, vervolledigt het weergave- en bedieningsconcept en benadrukt de oriëntatie naar de bestuurder. Belangrijke informatie wordt direct in het gezichtsveld van de bestuurder weergegeven.
Nieuwe toepassingen: navigatie en Audi connect
MMI Navigation plus is standaard in de vernieuwde Audi A8. Het wordt ondersteund door de modulaire infotainmenttoolkit van de derde generatie (MIB 3).
De eveneens standaard online- en Car-2-X-diensten van Audi connect vullen het navigatiesysteem aan. Ze zijn onderverdeeld in twee packs: Audi connect Navigation & Infotainment en Audi connect Safety & Service met Audi connect Remote & Control.
Voor moderne eisen: de nieuwe schermen achterin
Ook voor de infotainmenthardware zijn aantrekkelijke opties beschikbaar. De nieuwe schermen achterin zijn afgestemd op de verwachtingen van de moderne passagiers op de achterbank. Dat betekent twee schermen van 10,1 inch met full HD-resolutie die aan de rugleuningen van de voorzetels zijn bevestigd. Ze geven inhoud weer van de apparaten van de passagiers en kunnen via casting talloze audio- en videostreams ontvangen, waaronder van bekende streamingplatforms, tv-mediabibliotheken of mobiele netwerken.
Het Bang & Olufsen Advanced Sound System is ontworpen voor veeleisende hifi-liefhebbers – het brengt 3D-geluid naar de achterbank met zijn hoge informatieniveaus. Een versterker van 1.920 watt stuurt 23 speakers aan en de tweeterlenzen werken elektrisch vanaf het instrumentenpaneel. Met de afstandsbediening voor de achterbank, die nu stevig op de middenarmsteun is gemonteerd, kunnen veel comfort- en infotainmentfuncties vanaf de achterbank worden bediend. De bedieningseenheid, met zijn OLED-aanraakscherm, is ongeveer zo groot als een smartphone.
Drie packs: de rijhulpsystemen
Er zijn ongeveer 40 rijhulpsystemen beschikbaar in de vernieuwde Audi A8. Sommige daarvan – waaronder de veiligheidssystemen Audi pre sense basic en Audi pre sense front – behoren tot de standaarduitrusting van de reeks. De opties zijn gegroepeerd in de packs Park, City en Tour. Het assistance pack plus bundelt de packs. Voorzieningen zoals de nachtzichtassistent en 360-gradencamera’s zijn afzonderlijk verkrijgbaar.
Het hoogtepunt van het Park-assistentiepack is de park assist plus vanop afstand: deze kan de grote berline automatisch in en uit een parallelle parkeerplek of dwars parkeervak manoeuvreren. De bestuurder hoeft daarvoor niet eens in de auto te zitten.
Het City-assistentiepack omvat kruispuntassistentie, dwarsverkeerassistentie, zijwaartse assistentie, uitritwaarschuwing en het Audi pre sense 360°-veiligheidssysteem, wat zorgt voor een betere bescherming bij een zijdelingse impact in combinatie met de actieve ophanging.
Het assistentiepack Tour, is bijzonder uitgebreid. Het centrale systeem is adaptieve cruise assist, die de lengte- en zijgeleiding aanpast over het hele snelheidsbereik van het voertuig. Achter de rijhulpsystemen in de Audi A8 zit de centrale rijondersteuningscontroller (zFAS), die continu een model van de omgeving berekent.
Soeverein en efficiënt: het motorengamma
De vernieuwde Audi A8 is verkrijgbaar in vijf motorversies. De 3.0 TDI en de 3.0 TFSI zijn V6-motoren die elk drie liter cilinderinhoud genereren. De 4.0 TFSI, die beschikbaar is voor de A8 en de S8 in verschillende vermogensniveaus, verdeelt zijn cilinderinhoud van vier liter over acht cilinders met cylinder on demand-technologie. Het TFSI e plug-inhybride model combineert de 3.0 TFSI met een elektromotor.
De 3.0 TDI zit in de Audi A8 50 TDI quattro en de A8 L 50 TDI quattro. Hij levert 210 kW (286 pk) vermogen en 600 Nm koppel, die al aanwezig zijn bij 1.750 t/min en constant blijven tot 3.250 t/min. De dieselmotor accelereert zowel de A8 als de A8 L van 0 naar 100 km/u in 5,9 seconden en verder naar de elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/u, die uniform is voor alle A8-modellen.
De 3.0 TFSI stuurt de Audi A8 55 TFSI quattro en de A8 L 55 TFSI quattro met 250 kW (340 pk) aan. In China is een variant met 210 kW (286 pk) leverbaar. Van 1.370 tot 4.500 t/min levert hij een koppel van 500 Nm. Vanuit stilstand bereikt hij 100 km/u in 5,6 seconden (L-model: 5,7 seconden).
In de versie voor de A8-modellen genereert de 4.0 TFSI een vermogen van 338 kW (460 pk) en een koppel van 660 Nm, die beschikbaar zijn tussen 1.850 en 4.500 t/min. Deze zorgen voor zeer sportieve prestaties: de A8 60 TSFI quattro en de A8 L 60 TFSI quattro sprinten beide in 4,4 seconden van nul naar 100 km/u. Een hoogtepunt van de V8 is het cylinder on demand-systeem (COD), dat bij normaal rijden vier cilinders tijdelijk uitschakelt.
De Audi S8 - inspirerende prestaties in de luxeklasse
De Audi S8 TSFI quattro is het sportieve topmodel in de reeks. De biturbo V8 genereert een vermogen van 420 kW (571 pk) en een koppel van 800 Nm bij 2.050 tot 4.500 t/min. Hij realiseert een standaardsprint in 3,8 seconden. Het COD-systeem verhoogt ook de efficiëntie van de S8. Geluidskleppen in het uitlaatsysteem verscherpen het geluid, indien gewenst. Bovendien komt het sterkste model van de A8-familie van de band met een bijzonder uitgebreide standaarduitrusting. Deze omvat onder meer een unieke combinatie van innovatieve ophangingscomponenten. Alleen in de S8 zijn het voorspellend actieve onderstel, het sportdifferentieel en de dynamische vierwielbesturing af fabriek voorzien.
Alle eerdergenoemde motorversies worden standaard geleverd met mild hybrid-technologie (MHEV), die gebruikmaakt van het elektrische systeem van 48 volt van de A8.
Twee motoren, één batterij: de Audi A8 met plug-inhybride aandrijving
De Audi A8 60 TFSI e quattro en de A8 L 60 TFSI e quattro zijn de plug-inhybride versies (PHEV) in de serie. De 3.0 TFSI wordt ondersteund door een compacte elektromotor. De lithium-ionbatterij achterin kan nu netto 14,4 kWh aan energie opslaan (bruto: 17,9 kWh) – aanmerkelijk meer dan voorheen. Met een systeemvermogen van 340 kW (462 pk) en een systeemkoppel van 700 Nm gaat de Audi A8 60 TFSI e quattro in 4,9 seconden van 0 naar 100 km/u (A8 en A8 L).
Bestuurders van plug-inhybride modellen kunnen kiezen uit vier modi. 'EV’ staat voor volledig elektrisch rijden, ‘Hybrid’ voor een efficiënte combinatie van beide aandrijfsystemen en ‘Hold’ voor het besparen van de beschikbare elektrische energie, terwijl de verbrandingsmotor de batterij oplaadt in de ‘Charge’-modus. Het maximale oplaadvermogen – bij wisselstroom – is 7,4 kW.
Tiptronic, quattro en het sportdifferentieel: het hele scala aan rijervaring
Alle motoren in de Audi A8 zijn gekoppeld aan een snel en zacht schakelende achttraps tiptronic. Dankzij een elektrische oliepomp kan de automatische versnellingsbak ook schakelen als de verbrandingsmotor niet draait. De constante vierwielaandrijving quattro met het centraal sperdifferentieel is standaard, optioneel aangevuld met het sportdifferentieel (standaard in de S8, niet beschikbaar voor plug-inhybride modellen). Het verdeelt het koppel actief over de achterwielen bij snel genomen bochten en maakt zo het weggedrag nog sportiever en stabieler.
Progressieve technologieën: ophangingssysteem
Het standaard ophangingssysteem van de vernieuwde Audi A8 overtuigt door zijn evenwichtige karakter. Hij combineert sportief rijplezier met zelfverzekerd comfort, mede dankzij de uitgesproken rijprofielen van het Audi drive select-handlingsysteem. De adaptieve luchtvering met gecontroleerde demping is standaard. Progressieve besturing is een andere standaardvoorziening. Dynamische vierwielbesturing is ook als optie leverbaar. In de Audi S8 behoort het tot de standaarduitrusting.
Voorspellende actieve ophanging
Het hoogtepunt van de vernieuwde A8 is de voorspellende actieve ophanging. Deze kan elk wiel afzonderlijk via een elektromotor met extra vermogen belasten of ontlasten en zo de positie van het koetswerk in elke rijsituatie actief regelen. De voorspellende actieve ophanging geeft de rijbeleving in de vernieuwde Audi A8 een fascinerend bereik. Wanneer de dynamische modus in het Audi drive select-systeem is ingeschakeld, toont de grote berline zich van zijn sportieve kant. Hij gaat stevig de bocht in, de rolhoeken zijn klein en het koetswerk duikt nauwelijks bij het remmen. In de comfort+-modus daarentegen, glijdt hij soepel over oneffenheden. Hier werkt de besturing samen met de frontcamera, waardoor die oneffenheden binnen de systeemgrenzen kan herkennen en de actuatoren voorspellend kan regelen.
In de comfort+-modus heeft de voorspellende actieve ophanging een bijzonder kenmerk: de geïntegreerde kantelfunctie vermindert de zijdelingse versnelling die op de inzittenden inwerkt. Bij het ingaan van een bocht tilt ze de kant van het koetswerk aan de buitenkant van de bocht op en laat ze de andere kant zakken, waardoor ze tot drie graden in de bocht kantelt. Bij snelheden tussen 80 en 130 km/u en zijwaartse versnellingen tot 0,4 g is het bochtenwerk nauwelijks merkbaar. Tijdens het rechtdoor rijden in comfort+ compenseert de voorspellende actieve ophanging de stampbewegingen in het koetswerk. Om comfortabel in en uit de auto te helpen stappen, kan het koetswerk tot 50 mm omhoog en omlaag worden gebracht.
A8 L Horch: speciaal voor de Chinese markt
De Audi A8 L Horch, de topversie voor de Chinese markt, is 5,45 meter lang, wat 13 cm langer is dan de A8 L. In het interieur benadrukken de uitgebreide diamantquilting, logoreliëf in de kussens en hoogpolige vloermatten in het achtercompartiment de exclusiviteit van deze versie. Aan de buitenkant geeft het speciaal ontworpen Singleframe met verticale dwarsbalken aan dat het om een luxemodel gaat. Daarnaast zijn er chroomapplicaties, bijvoorbeeld op de spiegelbehuizingen, specifieke lichtsignaturen op de achterzijde, een groter panoramadak, badges, een Horch-badge op de C-stijl, het ‘H crown’-velgdesign, en extra standaarduitrusting, waaronder een relaxzetel. Voor het eerst in het D-segment biedt het topmodel een tweekleurige afwerking voor klanten in China die hun auto een bijzonder elegante uitstraling willen geven.
Basisprijs: vanaf 94.700 euro
De vernieuwde Audi A8 wordt in december gelanceerd. In België bedraagt de basisprijs voor de A8 50 TDI quattro 94.700 euro. De A8 60 TFSI e quattro staat genoteerd vanaf 110.750 euro, de Audi S8 vanaf 143.770 euro.