Škoda

De SPORTLINE-varianten maken integraal deel uit van ŠKODA's modellenportfolio. De Tsjechische autofabrikant zet deze traditie voort door de ENYAQ SPORTLINE iV toe te voegen aan de line-up van zijn eerste volledig elektrische SUV. De nieuwe variant is standaard voorzien van een sportonderstel met modelspecifieke veren en schokdempers en is aan de voorzijde 15 mm en aan de achterzijde 10 mm verlaagd. De in koetswerkkleur gespoten bumpers en zijdrempels versterken het sportieve uiterlijk van de wagen. Zowel met achterwielaandrijving als met vierwielaandrijving beschikt de elektrische SUV over een uitstekende tractie, waardoor de door de elektrische aandrijving gegenereerde kracht in elke situatie vol vertrouwen op de weg wordt overgebracht. Door de manier waarop elektromotoren werken, is het maximumkoppel van de wagen onmiddellijk beschikbaar, zelfs bij het wegrijden. Bovendien zorgt de hoogspanningsbatterij in de vloer tussen de assen voor een laag zwaartepunt, wat een positief effect heeft op de wendbaarheid en het gedrag van het voertuig in bochten. Dankzij het modelspecifieke sportonderstel kan de ENYAQ SPORTLINE iV dynamischer en met minder slingeren snelle bochten nemen. De progressieve besturing, een andere standaardvoorziening, zorgt ook voor een sportiever rijgedrag.

De ENYAQ SPORTLINE iV 80x biedt twee motoren en vierwielaandrijving

De krachtigste variant is de ENYAQ SPORTLINE iV 80x. Dankzij een tweede elektromotor op de vooras brengt hij het vermogen via vierwielaandrijving over op de weg. De twee motoren hebben een gecombineerd vermogen van 195 kW en bieden een maximumkoppel van 425 Nm. De 80x wordt hoofdzakelijk aangedreven door een permanente magneetsynchrone motor (PSM) op de achteras, die een vermogen levert van 150 kW, een maximumkoppel van 310 Nm en een maximumtoerental van 16.000 t/min. De PSM is ontworpen in een axiaal parallelle configuratie, samen met de pulsomvormer en een versnellingsbak met één versnelling. Hij biedt een hoge vermogensdichtheid en een hoog efficiëntieniveau. Zijn vermogen is gelijkmatig over een breed toerentalbereik met een constant uitgangsvermogen. Aan de voorzijde wordt een asynchrone motor gebruikt, ontworpen met een pulsomvormer en een versnellingsbak met één versnelling in een coaxiale opstelling. Die heeft een vermogen van 80 kW, een maximumkoppel van 162 Nm en een maximumtoerental van 13.500 t/min. Asynchrone motoren worden gekenmerkt door een kortstondige overbelastbaarheid en laag weerstandsverlies. Ze zijn dus perfect voor boosts op korte termijn. De ENYAQ SPORTLINE iV 80x wordt aangedreven door een 82 kWh batterij en kan meer dan 500 km afleggen in de WLTP-cyclus. Zijn topsnelheid bedraagt 160 km/u.

Er zijn nog twee aandrijvingsvarianten beschikbaar

De ENYAQ SPORTLINE iV 60 heeft achterwielaandrijving met een elektromotor op de achteras die 132 kW levert. De achtermotor van de ENYAQ SPORTLINE iV 80 produceert 150 kW.

Doeltreffend remsysteem en terugwinning van remenergie

Wanneer er wordt geremd, gebruikt de ENYAQ SPORTLINE iV zijn heel effectieve systeem van terugwinning van remenergie om te vertragen, mits de batterij voldoende opslagcapaciteit heeft. De elektromotor werkt als een generator, waardoor het remmen efficiënter gaat en het rijbereik van het voertuig groter wordt. De energie die vrijkomt bij het remmen gaat niet verloren in de vorm van warmte, maar wordt omgezet in elektrische energie en naar de batterij gevoerd. Indien nodig, wordt het remsysteem automatisch ingeschakeld. Met behulp van de standaard peddels op het stuurwiel kan de bestuurder op elk moment handmatig de mate van recuperatie en daarmee ook de mate van remassistentie aanpassen. De voorste wielen zijn voorzien van geventileerde remschijven en aangezien de achterremmen dankzij het systeem van energieterugwinning minimaal worden belast, zijn de achterwielen uitgerust met robuuste trommelremmen, die dankzij hun gesloten design bijzonder corrosiebestendig zijn.

Dynamisch uiterlijk met zwarte koetswerkaccenten

Een overvloed aan glanzend zwarte designelementen maken deze nieuwste ENYAQ iV-variant op het eerste gezicht herkenbaar als een typische ŠKODA SPORTLINE. De omlijsting van het opvallende ŠKODA-radiatorrooster heeft een glanzend zwarte afwerking, net als de c-vormige sierlijsten van de luchtgordijnen. Dit contrasteert mooi met de dynamisch vormgegeven, koetswerkkleurige voorbumperschort, die is voorzien van een grote centrale luchtinlaat met honingraatgaas en een spoilerlip. De buitenspiegels, raamlijsten en dakrails zijn in glanzend zwart afgewerkt, net als de diffusor in de modelspecifieke achterbumperschort, die zoals de zijdrempels in koetswerkkleur zijn uitgevoerd. De modelnaam en 'ŠKODA' in blokletters op de achterklep zijn eveneens glanzend zwart. De dakspoiler heeft een matzwarte afwerking.

Grote velgen en getinte ramen

Grote lichtmetalen velgen met een aerodynamisch geoptimaliseerd ontwerp versterken het slanke uiterlijk van de ENYAQ SPORTLINE iV. De 20-duims lichtmetalen velgen Vega hebben een antracietkleurige afwerking, terwijl de 21-duims lichtmetalen velgen Betria zwart zijn. De banden maken gebruik van zelfherstellende technologie. Kleine beschadigingen van het loopvlak, bijvoorbeeld door een dunne spijker, een stuk gebroken glas of een scherpe steen, dichten zichzelf automatisch, zodat de band niet onmiddellijk vervangen moet worden. De SunSet getinte achterruit en achterste zijruiten benadrukken de sportieve look van de SUV nog meer en zorgen er ook voor dat het interieur koel blijft in de zomer. Het gelaagde glas van de geluiddempende zijruiten voor en achter vermindert het geluidsniveau in het voertuig.

Standaard full-ledmatrixkoplampen en full-ledachterlichten

De ENYAQ SPORTLINE iV is standaard uitgerust met full-ledmatrixkoplampen. Elke Matrix grootlichtmodule heeft 24 leds, die afzonderlijk kunnen worden bediend en de bestuurder in staat stellen het grootlicht altijd te laten branden zonder andere weggebruikers te verblinden. Deze intelligente technologie schakelt automatisch afzonderlijke segmenten van de lichtbundel uit wanneer de camera op de voorruit voertuigen detecteert, maar ook mensen en voorwerpen, die het licht reflecteren. Tot de standaarduitrusting behoren ook een koplampreinigingssysteem en full-ledachterlichten. Die hebben een kristallijn design en dynamische richtingaanwijzers. De optionele, innovatieve Crystal Face zorgt voor een waar hoogtepunt met in totaal 131 LED's die de verticale lamellen en horizontale sierstrips van de radiatorrooster verlichten. De ledmodules van de full-ledmatrixkoplampen voor dim- en grootlicht, evenals de dagrijlichten, zorgen ook voor een uitnodigende weergave.

Sportieve designselectie met zwarte bekleding en sierdelen met koolstofeffect

Zwarte bekleding en sierlijsten in koolstoflook kenmerken het interieur van de ENYAQ SPORTLINE iV. In de volledig elektrische SUV vervangen de Design Selections de klassieke afwerkingsniveaus. Ze zijn geïnspireerd op moderne woonomgevingen en worden gekenmerkt door perfect op elkaar afgestemde kleuren en materialen. De SPORTLINE-specifieke designselectie omvat zwarte sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteun voor optimale zijdelingse steun in elke rijsituatie. De stoelen zijn bekleed met Suedia microvezel en leder, en voorzien van grijze biezen. De stoffen vloermatten zijn voorzien van grijze nubuck stiksels. Het dashboard is bekleed met zwart lederachtige stof; ook de hemelbekleding is zwart. De sierlijsten op het dashboard en in de deurpanelen hebben een afwerking met koolstofeffect. De bekleding rond de keuzeschakelaar voor de aandrijving in de middenconsole is zwart, net als de knop voor de elektrische parkeerrem. De aluminium pedaalkappen zorgen voor een sportieve en dynamische toets.

Driespaaks multifunctioneel lederen sportstuur met contrasterende stiksels

Het driespaaks multifunctionele sportstuur van de ENYAQ SPORTLINE iV is ontworpen in de nieuwste ŠKODA-stijl. De stuurwielrand is bekleed met leder en kan worden verwarmd; hij is voorzien van contrasterende grijze stiksels. De onderste spaak van het stuur heeft een badge met het opschrift SPORTLINE. Verschillende functies van het voertuig kunnen rechtstreeks vanaf het stuurwiel worden bediend met gemakkelijk te bedienen knoppen en kartelwieltjes. Met een druk op een knop in de middenconsole komt de bestuurder rechtstreeks in het Driving Mode Select-menu (standaardfunctie), dat wordt weergegeven op het centrale 13” infotainmentscherm. Van daaruit kan de bestuurder kiezen uit de standen Eco, Comfort, Normal, Sport en Individual.

Nieuw head-updisplay met augmented reality

Het optionele head-updisplay is een aanvulling op het standaard 5,3" scherm van de Digital Cockpit, waardoor de ENYAQ iV de eerste ŠKODA is die augmented reality biedt. Hoger op de voorruit – binnen het bereik en het onmiddellijke zicht van de bestuurder – bevindt zich een projectiezone. Hier worden grotere symbolen, zoals richtingaanwijzers van het navigatiesysteem, weergegeven en virtueel geprojecteerd op de weg voor de bestuurder. Het contact wordt ingeschakeld door eenvoudig op de startknop te drukken of door op de rem te trappen, dankzij het KESSY sleutelloos toegangssysteem. Bij het uitstappen schakelt het contact automatisch uit.

Innovatieve rijhulpsystemen helpen aanrijdingen voorkomen

ŠKODA's eerste volledig elektrische SUV is een van de veiligste voertuigen in zijn segment. In de Euro NCAP tests, kreeg hij de hoogst mogelijke score van vijf sterren. De ENYAQ SPORTLINE iV kan worden uitgerust met een van de state-of-the-art rijhulpsystemen die ŠKODA te bieden heeft. Front Assist met Predictive Pedestrian and Cyclist Protection en Side Assist met Rear Traffic Alert waarschuwen voor aanrijdingen met andere voertuigen, fietsers, voetgangers en stilstaande obstakels. Front Assist kan een ongeval volledig voorkomen of in ieder geval de gevolgen ervan tot een minimum beperken. Ook nieuwe rijhulpsystemen verhogen de veiligheid: bij een dreigende aanrijding met bijvoorbeeld een voetganger, fietser of een ander voertuig ondersteunt de Collision Avoidance Assist de bestuurder door in te grijpen in de besturing. Het systeem maakt een gecontroleerd uitwijkmaneuver mogelijk om het ongeval te voorkomen. Bij het links afslaan op kruispunten detecteert Turn Assist het tegemoetkomende verkeer in een vroeg stadium, waarschuwt de bestuurder en brengt de wagen indien nodig automatisch tot stilstand. Wanneer een deur wordt geopend, waarschuwt Exit Warning de inzittende als een ander voertuig of een fietser van achteren nadert. Dat gebeurt akoestisch en visueel via een lichtsignaal aan de binnenzijde van de buitenspiegelbehuizing.

Comfort en veiligheid met Travel Assist

Travel Assist biedt actieve ondersteuning voor de besturing in lengte- en dwarsrichting en omvat Adaptive Cruise Control (ACC), Adaptive Lane Assist inclusief wegwerkenherkenning, Traffic Jam Assist en Emergency Assist. Het systeem wordt geactiveerd met een druk op een knop op het multifunctionele stuurwiel, waardoor de ENYAQ SPORTLINE iV op zijn rijstrook blijft en automatisch de afstand tot de voorligger in de gaten houdt. In druk verkeer kan de Travel Assist de ENYAQ SPORTLINE iV autonoom tot stilstand brengen, laten optrekken en andere voertuigen laten volgen. Travel Assist toont de omgeving van het voertuig op de schermen, zodat de bestuurder alle objecten kan zien die door de sensoren van het voertuig worden waargenomen. De Travel Assist-functie vereist dat de bestuurder zijn handen aan het stuur houdt. Als het voertuig merkt dat de bestuurder niet meer stuurt, remt of optrekt, waarschuwt Emergency Assist hem eerst visueel, dan akoestisch en uiteindelijk door met schokjes te remmen. Als de bestuurder niet reageert, worden de alarmlichten geactiveerd, wordt het voertuig op zijn huidige rijstrook tot stilstand gebracht en wordt eCall geactiveerd.

Het systeem voor de volgende fase volgt later dit jaar. Deze functie zal de wagen dan door smalle ruimtes leiden. Het zal ook de zijdelingse besturing in de stad overnemen en daarvoor gebruik maken van online informatie op basis van actuele zwermgegevens. Als de richtingaanwijzer geactiveerd is, helpt het systeem bij het veranderen van rijbaan en biedt het ondersteuning bij het sturen in scherpe bochten. Predictive Cruise Control reageert op obstakels die via online verkeersinformatie worden gemeld. Bovendien zal de optionele Park Assist-functie – die de wagen momenteel automatisch in en uit parallelle en parkeervakken maneuvreert – automatisch kunnen remmen om te voorkomen dat de wagen tegen voetgangers of objecten aanrijdt. Area View is nog beter dan de optionele achteruitkijkcamera, aangezien de vier camera's een 360-graden beeld van bovenaf creëren van de ENYAQ SPORTLINE iV en de directe omgeving.

Proactive Crew Protect Assist en tot negen airbags

Als een aanrijding dreigt – ondanks alle rijhulpsystemen of als de bestuurder een plotselinge remmaneuver uitvoert – zal de proactieve Crew Protect Assist-functie automatisch voorzorgsmaatregelen nemen om de inzittenden van de wagen te beschermen. Bij een dreigende aanrijding of als de wagen dreigt te slippen of om te slaan, spant het systeem de veiligheidsgordels aan en sluit het de ruiten en het panoramisch schuifdak. De inzittenden van de ENYAQ SPORTLINE iV worden beschermd door maar liefst negen airbags. Bestuurders- en voorpassagiersairbags en zijairbags vooraan zijn standaard, evenals twee gordijnairbags die de zijruiten vooraan en achteraan afdekken. Een centrale airbag tussen de voorstoelen vermindert de impact tussen de bestuurder en de voorpassagier in geval van een ongeval, en twee optionele zijairbags voor de buitenste achterbank bieden extra bescherming.

Foto 1 / 1
Vraag meer informatie aan
Maak een afspraak/Live Video Call