Virtuele productierondleiding Audi Brussels
Audi Brussels kan voortaan heel eenvoudig van thuis uit worden bezocht: via een video kunnen geïnteresseerden een kijkje nemen achter de schermen van de productie van de eerste elektrische modellen van het merk; de Audi e-tron, de Audi e-tron Sportback en hun sportieve "S"-varianten.
Sinds 2011 konden bezoekers de Audi-vestiging ontdekken tijdens een fabrieksrondleiding, maar door corona is dit niet meer mogelijk. Daarom werd er naar een online alternatief gezocht via video-opnames.
Via video-opnames bezoeken de kijkers de fabriek
Videobeelden nemen de bezoekers mee over het Belgische fabrieksterrein. De fabriek kende sinds haar oprichting in 1949 een bewogen geschiedenis. Met de productie van de acht miljoenste wagen, een Audi e-tron, bereikte de vestiging in november 2021 een nieuwe mijlpaal.
Het centrale thema van de rondleiding in de fabriek is de transformatie van de productie van wagens met verbrandingsmotoren naar de productie van 100 % elektrisch aangedreven voertuigen. Toen de laatste Audi A1 in 2018 de Brusselse hallen verliet, konden de werknemers alleen maar raden naar welke uitdagingen er nog op hen af zouden komen. De Audi-fabriek in de hoofdstad van Europa werd plots pionieer van elektrische mobiliteit. Hiervoor bouwde Audi de hele fabriek om en bereidde het zijn medewerkers met honderdduizenden uren bijscholing voor op de productie van de nieuwe aandrijving. De modernisering van de vestiging wordt in een timelapse weergegeven.
Een exclusieve blik op de productie van de Audi e-tron
Dan neemt de rondleiding de kijkers mee naar de productiewereld van de e-tron – van het koetswerk over de lakafdeling tot de eindassemblage. In de carrosserie afdeling zien ze bijvoorbeeld hoe mens en robot harmonieus samenwerken en er perfect gelast, gesoldeerd en gelijmd wordt. In de eindassemblage kan het streamingpubliek zien hoe meer dan 1.000 onderdelen over een bandlengte van meer dan één kilometer worden gemonteerd. Dan wordt er een blik geworpen in de afdeling waar de aandrijflijn en de batterij samenkomen. Ten slotte volgt de allerlaatste kwaliteitscontrole, waarbij alle functies en passingen nogmaals worden gecontroleerd.
De rondleiding in de productie van Audi Brussels wordt afgesloten in de afdeling van de hoogspanningsbatterijen – het pronkstuk dat de vestiging, zo bijzonder maakt. Elke batterij wordt er getest op dichtheid, elektrische functies en – natuurlijk – haar vermogen.
Bijdrage aan klimaatbescherming: zo duurzaam is Audi Brussels
De fabriek produceert zijn wagens volledig CO2-neutraal. Audi Brussels kreeg hiervoor al meermaals een onderscheiding. De vestiging is bijzonder trots op haar eigen opgewekte groene stroom via zonnepanelen, die zich uitstrekken over 107.000 vierkante meter. Daarmee is de fotovoltaïsche -installatie een van de grootste in de regio Brussel: jaarlijks spaart Audi Brussels zo’n 1.900 ton CO2 uit en produceert het meer dan 9.000 megawattuur stroom – genoeg om ongeveer 2.500 huishoudens een jaar lang van stroom te voorzien.
De fabriek in Brussel is dus niet alleen een pionier op het gebied van elektromobiliteit, maar ook een pionier op het gebied van duurzaamheid. Voortaan kunnen geïnteresseerden zich daar zelf van overtuigen in deze video;